آموزش تصویر برداری بادوربینهایDSLR قسمت چهارم

قسمت چهارم آموزش

آموزش تصویر برداری بادوربینهایDSLR قسمت چهارم

آموزش تصویر برداری بادوربین هایDSLR

بخش دهم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

فکوس نمود تصاویر در حین تصویر برداری در حالت منوال ( حالت تنظیم  فکوس تمام دستی )

همانگونه که در بخش چهار توضیح داده شد تنظیمات لنز را در حالت منوال قرار میدهیم . ( جهت توضیحات بخش چهارم میتوانید کلیک کنید )

سپس بازدن دکمه ذره بین در روی بدنه دوربین . دوربین خودکار زوم می گردد با هر با فشاردادن دکمه ذره بین روی بدنه دوربین بیشتر دوربین به سمت سوژه زوم میشود البته این زوم نیز محدویتهایی دارد در برخی مدلها سه مرحله و دربرخی مدلها دو مرحله زوم میشود.

سپس با زوم شدن تصویر با چرخاندن حلقه فکوس لنز سوژه را فکوس می نماییم و پس از فکوس یا وضوح کردن سوژه مورد نظر بازدن کلید رکورد دوربین از حالت زوم خودکار خارج میگردد و شروع به تصویر برداری می نماید که دراین حالت سوژه شما کاملا فکوس خواهد بود و بهترین گزینه برای تصویر برداری حرفه ای گزینه فکوس دستی میباشد زیرا از نظر بوکه افرینی در تصویر بهترین حالت تصویر برداری است.

و مجدد پس از تغییر فاصله سوژه یا شما از سوژه این عملکرد تکرار میگردد .

نکات مهم ممکن است سوال پیش اید چگونه سوژه ای که در حال حرکت است را فکوس نگه داریم.

با حفظ تقریبی فاصله خود به سوژه یعنی اگر سوژه به شما نزدیک میشود همان قدر هم شما از سوژه فاصله بگیرید.

یا به صورت مخالف هر چقدر سوژه در حال دور شدن است شما نیز به سمت سوژه بروید تا فاصله فکوس گرفته شده تقریبا حفظ گردد.

شما در حالت فکوس دستی همانند فکوس خودکار وقتی سوژه ای را فکوس می نمایید.

حدود ۲ متر از اطراف سوژه نیز فکوس به نظر میرسد .

وهمچنین شما دراین حالت میتوانید تصاویری ایجاد نمایید که جلوه زیایی داشته باشد مانند خارج شدن تدریجی درحالت فکوس یا فکوس تدریجی در حالت فلو بودن سوژه

با مقداری تمرین میتوانید به راحتی از فکوس منوال دوربین خود لذت ببرید و تصویر برداری حرفه ای نیز انجام دهید.

 

بخش یازدهم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

انتخاب سرعت شاتر و شاتر مناسب جهت تصویر برداری

شاتر دوربین چیست و عملکرد ان در دوربین

شاتر پرده ای است که از ورود نور به سنسور دوربین جلو گیری میکند و میتوان با تنظیم سرعت شاتر مدت زمان نوردهی به سنسور یا نگاتیو را مشخص نمود وسرعت شاتر را بر حسب ثانیه یا کسری از ثانیه اندازه گیری میشود

به طور مثال وقتی‌ می‌گویند سرعت شاتر

روی ۱/۱۰۰ به آن معنی‌ است که عکس در ۰.۰۱ ثانیه گرفته میشود و این مقدار به دو روش است که درتنظیمات دوربین شما مشخص میشود که دو حالت منوال و اوتو دارد ,وقتی سرعت شاتر دوربین روی اوتو قرار گیرد به آن معنی‌ است که خود دوربین بهترین سرعت شاتر را اندازه گیری می‌کند و به صورت خود کار انجام میشود چگونه میتوان سرعت شاتر را بیان کرد.

اگر به تکنولوژی دوربین های جدید دیجیتال توجه شود سرعت شاتر ها معمولا با یک هشتم ثانیه بیان میگردد وحدوده سرعت شاتر بین ۱/۲ و ۱/۴ و۱/۸ و ۱/۱۵ و ۱/۳۰ و ۱/۶۰ و ۱/۱۲۵ و۱/۲۵۰ بیان می شود .

در عکاسی یا تصویر برداری با سرعت شاتر بسیار پایین ان هم از سوژه ای که به سرعت در حال حرکت است تصاویر ما کش آمده عکسبرداری یا تصویربرداری میشود

چند نمونه از عکسهای سرعت شاتر پایین را در عکسهای زیر می بینیم.

سرعت شاتر 1

 

اما در عکاسی  و تصویر برداری در سرعت شاتر بالا باعث فریز شدن تصویر میشود

مثال عکاسی از مسابقات ماشین سواری – فوتبال و دیگر سوژهایی که با سرعت بالا حرکت میکنند بهتر است با سرعت بالا عکاسی شود تا وضوح بیشتری داشته باشد مثال دیگر فکر کنید سنگی در آب می اندازی و قطرات اب برهوا پرتاب میگردد اگر با سرعت بالا عکاسی شود قطرات اب به وضوح دیده خواهند شد.

اما جهت تصویر برداری با دوربین های DSLR محدویت هایی بابت انتخاب سرعت شاتر وجود داردکه به آن می پنداریم.

همان گونه که گفته شد انتخاب سرعت شاتر در تصویر برداری با دوربین های dslr   بسیار مهم است

پیشنهاد میشود در تصویر برداری در حالت سیستم پال سرعت شاترکمتر از۱/۵۰ نشود چراکه کمتر از این مقدار ممکن است ایجاد اختلال در تصویر پیش اید وتصاویر شما کش اید.

ودر حالت سیستم ان تی اس کمتر از۱/۶۰ استفاده نشود .

و بیشترین سرعت شاتر در تصویر برداری بیش از۱/ ۲۵۰ انتحاب نگردد در هردو سیستم پال و انتی اس دی

ممکن است شما یک سرعت شاتری انتخاب نمایید که دوربین شما در مانیتور پر پر میزند در آن هنگام یا سرعت شاتر را کم کنید یا بیشتر قالبا با کسر نمودن سرعت شاتر این مشکل بر طرف میگردد.

اگر تصویری را قصد دارید اسلو کنید سعی کنید از سرعت شاتر بیش از ۱/ ۲۵۰  استفاده نکنید چراکه در اسلو کردن تصویر هنگام ادیت  ممکن است به مشکل بر خورید. (احتمال فریز فریز شدن در حالت اسلومویشن وجود دارد)

سرعت شاتر

در تصویر فوق محل قرار گرفتن سرعت شاتر در صفحه نمایشگر دوربین ( LCD) دوربین با کادر قرمز رنگ مشخص گردیده

توضیح : در محل های کم نور مانند منازل – تالارها – تصویر برداری در شب از سرعت شاتر حداکثر ۱/۵۰ در پال و ۱/۶۰ در انتی اس استفاده نمایید.

در دوربین  ۷۰D کانن شما در حالت انتی اس دوربین در سرعت شاتر ۱/۵۰ تصویر میگیرد و کمتر به مشکل بر میخورد.

اما در دوربین های بالاتر مانند۸۰Dدرحالت سیستم ان تی اس دوربین کمتر از ۶۰ را تصویر نمیگیرد  اگر توجه کنید تعداد فریم ریت در مقدار شاتر تاثیر گذار میباشد.

در ۵۰ فریم شما حداکثر کمترین سرعت شاتر را ۱/۵۰ انتخاب مینمایید و در ۶۰ فریم انتی اس شما کمتری سرعت شاتر را ۱/۶۰ انتخاب میکنید اما باز پیشنهاد نمی شود در سیستم پال  ۲۵ فریم یا انتی اس ۳۰ فریم سرعت شاتر کمتر از ۱/۵۰ در حالت پال  و یا ۱/۶۰  در حالت انتی اس  انتخاب گردد چرا که شاید به مشکل بر نخورید اما پیشنهاد نمیشود کمتر از سرعتهای پیشنهاد شده استفاده نمایید.

 

بخش دوازدهم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

  دیافراگم یا( اپرچر) و نور سنج

آپرچردیافراگم

گاهی بجای کلمه دیافراگرم  از کلمه آپرچر استفاده میشود

اما تفاوت این دو در چیست : گاها دیاف را همان اپرچر(aperture) میدانند که این اشتباه است.

در واقع Diaphragm همان تیغه های تعبیه شده در لنز است و آپرچر همان روزنه ای است که این تیغه ها به وجود می آورند.

 دیافراگرم چیست :

دیافراگم در دوربین ها عکاسی به تیغه هایی گفته میشود که داخل لنز دوربین تعبیه شده وظیفه دیافراگم این است که با گشاد یا تنگ تر شدن میزان عبور نور را از روزنه های میانی آنها که به ان آپرچر میگویند کنترل میشود که معمولا تعداد این تیغه هابین شش تا نه عدد میباشند و به صورتی طراحی شده که با بازشدن میزان عبور نور زیاد و با تنگ تر شدن میزان عبور نور کمتر از لنزتا پرده دیافراگم دوربین کنترل مینماید وما با انتخاب مقدار دیافراگم مناسب میتوانیم شدت عبور نور را کنترل نماییم تابتوانیم تصویری ایدال بگیریم. اعداد دیافراگم که به حرف f  ویک عدد مشخص میشود.

f/1 ، f/1.4 ، f/2 ، f/2.8 ، f/4 ، f/5.6 ، f/8 ، f/11 ، f/16 ، f/22 ، f/32

توجه فرمایید عدد f/1 دیافراگم بازتر ودر عدد f/32 دیافراگم بسته تر خواهد بود نتیجه میگیریم هرچه عدد دیافراگم کمتر باشد دهانه دیافراگم ما باز تر و هرچقدر بیشتر باشد دهانه دیافراگم ما بسته تر خواهد بود. یعنی اینکه مقدار عبور نور در f/1  بیشتر است و در f/32 مقدار عبور نور نیز کمتر خواهد بود.

در تصویر زیر با تغییر دیافراگم تاثیر ان را روی عکس گرفته شده میبینم

مقدارتغییردیافراگم

البته باید گفت مقدار باز و بسته تر شدن دیافراگم یک لنز بسته به مدل لنز دارد توجه داشته باشید لنز هایی که دارای دیافراگم بازترمیباشند ارزش بیشتری دارند و در زمان خرید گرانتر خواهند بود.

حال بپردازیم چگونه در تصویر برداری با دوربین های  DSLR   مقدار دیافراگم خود را تنظیم نماییم.

بهترین وسیله بابت انتخاب یک عدد دیافراگم مناسب  جهت تصویر برداری استفاده از نور سنج میباشد.

ما دو مدل نور سنج داریم یک نور سنج که داخل دوربین های DSLR  گنجاده شده ویک نورسنج که جدا گانه تهیه میشود و امکانات خوبی را در اختیار عکاس میگذارد ما دراینجا به نور سنج داخلی دوربین می پنداریم

عملکرد نورسنج جهت انتخاب عدد دیافراگم این است که به وسیله نور سنج مقدار نور مورد نظر را که ایدال یک تصویر است نسبت به سرعت شاتر و مقدار ایزو دوربین سنجیده میشود وبه شما میگوید که نور ورودی به دوربین شما کم یا زدیاد است و شما میتوانید با باز یا بسته تر کردن دیافراگم مقدار نور را کنترل نمایید.

در تصاویر زیر محل نور سنج دوربین نمایش داده شده

نورسنج دوربین

نورسنج دوربین 1

نورسنج 3

 

اما چگونه از نور سنج استفاده کنیم.

این کار بسیار راحت است وقتی اهرم نمایش گر نورسنج دوربین به  سمت منفی باشد نور ما کم است وباید مقدار نور دهی را افزایش دهیم.

واگر اهرم نمایش گر نورسنج به سمت مثبت باشد  مقدارنور ما زیاد است وباید مقدار نور دهی را کاهش دهیم.

واگر اهرم نوسنج در خط وسط که باعدد صفر مشخص شده قرار گرفته باشد مقدار نور ورودی ما کاملا مناسب است.

نورسنج دوربین

البته شایان ذکر هست که کاهش دادن و یا افزایش دادن  مقدار نورورودی لنز  فقط به باز یا بسته کردن  دیافراگرم لنز نیست گاهی شما دهانه دیافراگم را تا انتها باز میکنید ولی باز نور سنج مقدار نور را کم نشان میدهد این موضوع برمیگردد به تنظیمات سرعت شاتر یا تنظیمات ایزو دوربین

که پیشنهاد میشود ابتدا مقدار سرعت شاتر را چک کنید اگر بالا است ان را کاهش دهید سپس مقدار ایزو چک کنید واگر پایین است مقدار ایزو را افزایش دهید این موضوع را در نظر داشته باشید .در هنگام عکاسی و تصویر برداری استفاده از نور سنج میتوانیم تصویر ایدالی را ثبت نماییم.

حال که دانستیم چگونه میتوانیم توسط نور سنج مقدار نور وردی دیافراگم دوربین خود را کنترل نماییم

پیشنهاد میشود در هنگام تصویر برداری مقدار نور را کمی بیشتر از حالت استاندارد تنظیم کنید یعنی اهرم نور سنج بین عدد صفر و مثبت یک قرار دهید تا تصویر شما مقدار روشن تر ثبت گردد.

 

بخش سیزدهم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

نکات ایمنی در مورد تصویر برداری با دوربین های  Dslr  به نکات زیر توجه کنید تا هنگام تصویر برداری دوربین شما اسیب نبیند.

۱ – هرگاه شما میخواهید از مد عکاسی به مد تصویر برداری  تغییر حالت دهید

پیشنهاد میشود دهانه دیافراگم را تا انتها  بسته باشید و پس از تغییر مد عکاسی به تصویر برداری کم کم مقدار نوردیافراگم را افزایش دهید این موضوع بابت این است که  شما در حالت تصویر برداری دیگر پرده شاتر بالا و پایین نمی رود وشاتر در هنگام مد  تصویر برداری کاملا باز میشود ممکن است ان لحظه که شما تغییر مد عکاسی به فیلمبرداری مینماید مقدار نور زیاد باشد و این موضوع احتمال اسیب رساندن به سنسور دوربین را رافزایش میدهد

بهتر است اینگونه توضیح دهیم

اگر شما چشمانتان را ببندید و پس از مدتی در فضای کاملا نوررانی باز نمایید ناگاه ناخواسته شما پلکها یتان را میبندید چرا که نور وردی به چشم ما مردک چشم را اذیت میکند تا چشم با شرایط نوری جدید خود را سازگارنماید در حالت تغییر مد عکاسی به  تصویر برداری با دوربین های Dslr  نیز همین موضوع اتفاق می افتد اما اینجا دیگر سنسور خودش نمیتواند خود را با شرایط نوری جدید سازگار نماید اما اگر شما کم کم نور دیافراگم را باز کنید سنسور امادگی بهتری پیدا میکند واز ایجاد شوک یک پارچه ورود نور به سنسور جلو گیری میشود.

۲ – درهنگام تصویربرداری با دوربین های Dslr پیشنهاد میشود اگر دماسنج دوربین روشن شد

مدتی به دوربین استراحت دهید تا دوربین خنک شود. شاید این موضوع برای شما سوال پیش اید چرا باید دوربین گرم شود وباید به دوربین استراحت داده شود.

زیرا در هنگام تصویربرداری با دوربین های Dslr  سنسور دوربین داغ میکند وبابت اینکه به سنسور اسیب نرسد اینکاررا انجام میدهیم

چه زمانی دوربین بیشتر داغ میکنه

استفاده از دوربین در محیط بسیار گرم مانند افتاب تیز در مدت زمان تصویر برداری تک تراک طولانی  نیز باز بعلت داغ شدن سنسور و روشن شدن دماسنج مجبور هستید به دوربین استراحت دهید.

وتصویر برداری در محل گرم

اما چه کار کنیم دوربین در تصویر برداری داغ نکند و دماسنج دوربین روشن نشود.

الف –  مدت زمان رکور هر تراک را کوتاه کنید یعنی شما حداکثر ۵ نهایت ۱۰ دقیقه پس از رکورد یک پاز دهید یک پاز چند ثانیه ای خیلی در عملکرد خونکی سنسور تاثیر دارد

توضیح تراک (به هر پاز و رکورد انجام شده در دوبین یک تراک میگویند.)

ب – دوربین را هرز روشن نگذارید حتی برای مدت زمان کوتاه این کار ضمن اینکه باطری دوربین را مصرف می کند باعث داغ شدن دوربین می شود بهتر است دوربین را خاموش نمایید.

۳ – در هنگام تصویربرداری با دوربینهای Dslr پیشنهاد میشود.

هرگز در هنگام تصویر برداری لنز دوربین را مستقیم در مقابل تابش نور خورشید قرار ندهید.

دوستانی که با بادوربینهای Dslr قصد دارند در مراسم های جشن عروسی و… تصویربرداری نمایند پیشنهاد میشود جایگاه خود را هنگام تصویر برداری جوری انتخاب نمایند تااگر رقص نوری که در محل جشن است پشت به شما باشد و روبروی رقص نور که نورها با شدت زیاد به دوربین شما می تابد نه ایستید چون با رسیدن نور زیاد ناگهانی باز ممکن است سنسوردوربین شما شوک ببیند.

اگر قصد دارید از نمایی که دران فش فشه است تصویر بگیرید ابتدا شما سعی کنید دیاف دوربین را ببندید و پس از روشن شدن فش فشه کم کم دیاف را باز کنید این کار هم باعث میشود که سنسور دوربین شما کاملا در امان باشد وهمچنین باعث میشود که تصویر ایدال تری با شرایط نور ایجاد شده از نور فش فشه بگیرید.

۴- در هنگام تصویربرداری با دوربینهای Dslr پیشنهاد میشود.

پیشنهاد میشود برای تصویر برداری با دوربینهای Dslr از رم های مناسب و باسرعت بالا استفاده کنید واستفاده از رم های سرعت پایین اجتناب نمایید چراکه مموری یا همان رم نامناسب ضمن اسیب رساندن تدریجی به دوربین باعث میشود تصویر شما خراب رکوردشود.

و همچنین بابت امنیت بیشتر پیشنهاد میشود

از مموری های بیش از ۳۲ گیگ برای تصویر بردای فول اچ دی خوداری شود.

زیرا چناچه در هنگام انتقال اطلاعات از رم به هارد ممکن است مشکلاتی پیش اید که در این حالت شما مقدار تصویر کمتری را درخطر ریکاوری قرار داده اید.

باز پیشنهاد میشود .

مدت زمان تصاویر را کم کنید .تا خدایی نکرده به ریکاوری نیاز شد تصاویر ما راحت تر ریکاوری شود هیچگاه رمی که نیاز شد به ریکاوری روی ان اطلاعات نریزید و سعی کنید مموری که نیاز است ریکاوری شود را به دست متخصصان ریکاوری بسپارید و از دستکاری بیشتر اجتناب نمایید.

پیشنهاد میشود

هنگام تخلیه مموری های پرشده از رم ریدر های مناسب استفاده شود و از اتصال رم ریدر به پرورت هایUSB جلویی کیس کامپیوتر خوداری کنید واز پرت هایUSBعقب کیس کامپیتر استفاده نمایید.

علت این است که پرتهای جلویی توسط سیم به مادربرد متصل است و اغلب سیم های متصل شده پرت های جلوی USBکیس کامپیوتر از جنس نامرغوب میباشند احتمال سوزاندن مموری یا از بین رفتن اطلاعات مموری نیز با اتصال به پرت های جلو کیس های کامپیوتری وجود دارد.

نکته مهم بابت مدت زمان تصویر برداری یک تک

با دوربینهای Dslr شاید برای بعضی از دوستان سوال پیش می اید چه مدت زمانی را دوربینهای Dslr میتوانند رکور یک تک درقالب یک تراک انجام دهند.

تصویربرداری با دوربینهای Dslr به صورت یک تیک ( در قالب یک تراک) زیر ۳۰قیقه حدود ۲۹ دقیقه و ۵۰ثانیه میباشد که دوربین خود کار پاز مینماید.

شاید دوستانی باشند بخواهند با دوربینهای Dslr برای تصویر برداری همایش ها استفاده نمایند به این دوستان پیشنهاد میکنیم در تصویر برداری همایشها منتظر لحظه ای باشند تا با خالی شدن تریبون و منتظر فرصتی باشند شخص سخنران مکث نماید  سریع پاز ورکورد نمایند.

بخش چهاردهم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

۵- پیشنهاد ابزار های جانبی برای تصویر برداری با دوربینهای Dslr

۱ – سه پایه مناسبسه‌پایه تک‌پایه شونده کربن

۲ – تک پایه مناسبتک پایه OBO

۳- باطری اضافی  که ما پیشنهاد میکنیم بابت هر دوربین شما ۳ باطری نیاز دارید تا به مشکل کمبود باطری بر نخورید.

۴ – داشتن مموری اضافی با سرعت و با کیفیت

۵- همراه داشتن تجهیزات نور پردازی مانند سامپکت یا پروژکتور اگر از سامپکت های باطری خور استفاده میکنید باطری یدک جهت تعویض باطری به همراه داشته باشید.

۶- دوستان میتوانند جهت گرفتن تصاویر حرفه ای از ابزار های جانبی مانند اسلایدر ( نمونه اسلایدر ) استابلایزهای مخصوص – کرین( نمونه کرین ) – نیز استفاده کنند.

۷-میکروفون اکسترنال مناسب دوربین های تصویربرداری با dslr جهت دریافت صدای باکیفیت تر

۸-داشتن چند لنز مانند لنز واید – تله – لنز فیکس – توضیح اینکه بهترین لنز برای تصویر برداری پیشنهاد ما لنزهای ۲۴/۷۰ – ۷۰/۲۰۰  –  ۵۰فیکس و لنز۱۶/۳۵ میباشد البته در دوربین های کراپ سنسور (APS-C) مانند دوربینهای ۸۰D – 70D یا میشود گفت دوربین های دورقمی یا سه رقمی مانند ۷۵۰D -700D کانن بهتر است به دلیل ضریب لنز از لنز فابریک خودشان استفاده شود.

۹ – داشتن کیف مناسب جهت حمل تجهیزات  ( نمونه کیف و کاور دوربین )

۱۰ – به همراه داشتن دستمال مناسب جهت پاک کردن لنز

۱۱ – داشتن کیف مخصوص مموری ( رم ) جهت نگهداری مموری های اضافی  کیف ضد ضربه انواع رم دوربین

با آرزوی موفقیت برای شما عزیران  در صورتی که بابت آموزش فوق مشکلی داشتید میتوانید با شماره تلفن همراه ۰۹۱۲۹۴۶۳۴۷۹ و ۰۹۳۵۶۶۰۵۰۱۰ بین ساعات ۱۱ صبح الی ۲۰ تماس حاصل فرمایید .

خوشحال میشویم پاسخگوی سوالات شما و در رفع مشکلات شما بابت این اموزش شرکت نماییم.

 

جهت بازگشت به بخش ها وقسمت های قبلی از لینک های زیر استفاده کنید.

 

قسمت سوم آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

قسمت دوم آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

قسمت اول آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

آموزش پیشنهادی

هیستگرام چیست در لینک زیر
هیستوگرام چیست
ثبت اطلاعات باطری دردوربینهای کانن

لینک های مراجعه به سایر آموزشهای

پیکسل و پیکسل سوختگی چیست

ثبت اطلاعات باطری دردوربینهای کانن

هیستوگرام چیست

این آموش مخصوص وب سایت عکاس مارکت میباشد و توسط تیم آموزشی وب سایت عکاس مارکت تهیه و ارائه گردیده است.
ارائه شده توسط : داریوش علی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *