آموزش تصویر برداری بادوربینهایDSLR قسمت اول

قسمت 1 آموزش

آموزش تصویر برداری بادوربینهایDSLR قسمت اول

آموزش تصویر برداری بادوربین هایDSLR

آموزش داده شده مختص دوربین های کانن

مانند دوربین های dslrمدلهای۷۰d -80d-7d-MARK5

البته لاذم به ذکر میباشد که آموزش داده شده در دوربین های پایین تر از مدلها ی گفته شده و یا بالاتر از مدلهای گفته شده نیز قابل استفاده است.

بخش اول آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLRکانن

ابتدا به نسل جدید دوربین های DSLR کانن میپنداریم

در دوربین های جدید کانن در هنگام استفاده از گزینه تصویر برداری دوربین ضمن اینکه میتوان در حالت کاملا فکوس دستی استفاده نمود

امکان استفاده از فکوس اتوماتیک نیز از سوی شرکت سازنده دوربین بر روی دوربین های جدید گنجاده شده است تا کاربران به راحتی بتوانند از امکانات تصویر برداری با دوربین های DSLRاستفاده نمایند.

اما گفتنی است یک کار تمام حرفه ای در حالت استفاده از گزینه تمام منوال یعنی گزینه تمام دستی دوربین دور از امکانات اتو فکوس و … میباشد.

شرکت کانن ابتدا در دوربین های DSLR خود گزینه اتو فکوس را در دوربین EOS70D کانن EOS700Dگنجاد که خود انقلابی در تصویر برداری با دوربین های DSLR کانن به وجود اورد البته میشه گفت این گزینه اتوفکوس که اولین بار بود توسط شرکت کانن در این مدل دوربینها ارائه شده مشکلاتی هم داشت مانند

فلو شدن تصویر سوژه – بازی فکوس یا دقیق نبودن ان که این شرکت در مدلهای بالاتر مانند ۸۰D که از نقاط فکوس بیشتری و لنز جدید تری  بهره مند بود مشکلات نسخه قدیم خود یعنی دوربین  ۷۰D

را تا حد زیادی رفع نموده بود و سپس میشود گفت شرکت کانن در مدل های بالاتر خود نیز بازازمشکلات اتو فکوس در هنگام تصویر برداری دوربین های تولیدی خود کاسته و رفع مشکل نمود.

بخش دوم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

لنز:

در دوربین های کانن از زمانی که گزینه فکوس اتوماتیک جهت تصویر برداری ارائه شداین شرکت جهت رفع مشکلات فکوس ضمن تغییرات در ساختار بدنه دوبین مانند تعداد فکوس و… تغییراتی هم در لنز های خود به وجود اورد تا بتواند مشکلات اتوفکوس  در هنگام تصویر برداری را از تولیدات خود بکاهد

مثال اولین لنز برای گزینه اتو فکوس که ارایه شده از نوع STM-18/135 میباشد که روی دوربین ۷۰D ارائه شد.

 

لنز stm-1 لنز stm-2

لنز کانن EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM ، یک لنز با فاصله کانونی واید تا تله ‌فوتو عمومی است

که مخصوص دوربین‌های APS-C ( کراپ سنسور) توسط کانن ساخته شده در لنز کانن EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM از موتور فوکوس STM استفاده شده است.

که یک تکنولوژی پیشرفته برای تصویربرداری با دوربین‌های DSLR محسوب می‌شود.

این لنز نیز با استفاده از موتور‌های Stepping یا STM در لنز‌های کانن در  برخی از دوربین‌های این شرکت کانن  مانند EOS 70D می‌توانند در حین تصویر برداری  روی مد Movie Servo AF بدون اینکه صدای فوکوس یا حرکت لنز در تصویر شنیده شود، با سرعت و دقت زیادی روی سوژه فوکوس کرده و  سوژه را دنبال نماید .

و کانن در این لنز از یک عدسی UD و یک عدسی غیر کروی یا Aspherical استفاده کرده است که تصویری بسیار شارپ با حداقل اعوجاج را ایجاد می‌کند.

سپس کانن پس از ارائه لنز STM جهت برطرف نمودن مشکلات فکوس خود در حین تصویر برداری لنز دیگری را به همراه دوربین مدل EOS 80D که مدل ارتقاع یافته دوربین EOS 70D بود معرفی کرد و میتوان گفت تقریبا دوربین EOS 80D با تکنولوژی جدید خود و به همراه داشتن نقاط فکوس بالاتر و دارا بودن لنز جدید خود بنام   USM  معرفی شد این  نوع لنز نیز باز میشود گفت از امکا نات بالایی برخوردار بود.

لنز usm-1 لنز usm-2

لنز ۱۸/۱۳۵ USM  نیز دارای مشخصات و نقاط قوت خوبی نسبت به نسل قدیمی تر خود یعنی STM دارد و امکانات خوبی را به کاربر ارائه مینماید.

امکاناتی مانند متصل شدن موتور پاور زوم که کاربر میتوانست به وسیله متصل شدن موتور پاور زوم به چیپست زیر لنز که توسط شرکت کانن در این مدل لنز ارائه شده بود میتوان در حین تصویر برداری تصاویر را برای اولین بار در تصویر برداری با دوربین های dslr  کانن  زوم وبک  نمود یعنی به عبارتی تصاویر را در حین تصویر برداری مانند یک دوربین تصویر برداری تله واید نمود.

پاورزوم لنز 80d کانن

. این لنز جدید دارای یک موتور جدید Nano USM است که باعث عملکرد بهتر و سرعت بیشتر آن شده است. این لنز در حالت واید ۲٫۵ برابر سریع‌تر و در حالت تله‌فوتو ۴٫۳ برابر نسبت به لنزهایی به موتور STM سریع‌تر فوکوس مینماید.

حال که تفاوت لنزSTMو لنزUSM کانن را دانستیم به بخش بعدی آموزش می پنداریم.

بخش سوم

آموزش فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

فرمت تصاویر

دوربین های DSLR کانن نیز میتوانند با انواع فرمت ها تصویر برداری نمایند البته نوع فرمت تصویر برداری با ارتقاع مدل دوربین بهبود یافته و تغییراتی نیز دارد .

ابتدا به دو فرمت پال و ان تی اس سی که فرمت جهانی میباشد می پردازیم.

فرمت سیستم در

فیلمبرداری بادوربین هایDSLR

PAL :  Phase Alternating Line

این فرمت برای مناطقی مانند Australasia, Europe, China and the Middle East طراحی شده که کشور ما هم  در صدا و سیما از این فرمت استفاده مینماید.

سرعت رفرش خطوط تصویری در این سیستم ۵۰K می باشد و اندازه تصویر دی وی دی در این سیستم ۵۷۶*۷۲۰ می باشد و در تصویر ویدئویی پال از سیستم ۴:۳ چهار به سه استفاده می شود که تصویر ما تقریبا شکل یک مربع را داردو تعداد فریم های تصویر برداری شده در این سیستم  درهر ثانیه در تصاویر پال ۲۵ عدد است میزان گرمای رنگ ها در پال متوسط هستند.

فرمت سیستم

NTSC :  National Television Standards Committee

این فرمت برای مناطقی مانند North and South America, Japan and other countries طراحی شده است که سرعت رفرش خطوط تصویری در این سیستم ۶۰K می باشد و اندازه تصویر دی وی دی در این سیستم ۴۸۰*۷۲۰ می باشد

در تصویر ویدئویی ان تی اس سی از سیستم ۱۶:۹ شانزده به نه استفاده می شود و تصویر ما تقریبا شکل مستطیل دارد تعداد فریم های تصویر برداری شده درسیستم NTSC  هر ثانیه ۳۰ عدد است که رنگ ها در NTSC دارای گرما و جذابیت بیشتری نصبت به فرمت PAL دارا هست.

 

حال که تفاوت دوسیتم  پال و ان تی  اس دی را دانستیم بهتر است بدانیم در سیستم پخش تلوزیون های جدید سیستم مولتی سیستم تعبیه شده که تلوزیون می تواند هر دو سیستم را بدون مشکل نمایش دهد.

اما چرا این دو سیستم را برای شما توضیح دادیم.

زیرا همان گونه که اشاره شد در سیستم NTSC ما ضمن بهرمند شدن از رنگ بهتر از تعداد فریم ریت های بیشتری برخورداریم که این موضوع باعث میشود در هنگام تصویر برداری با دوربین های dslr  کانن  جهت اسلوموشن نمودن تصاویر در هنگام ادیت فیلم جهت هرچه باکیفیت تر بودن اسلومویشن ایجاد شده به تعداد فریم ریت بیشتری نیاز داریم که این تعداد تا حدودی در سیستم NTSC برای اسلومویشن باکیفت تر به وجود امده است.

 

 بابت ادامه

آموزش تصویر برداری بادوربین هایDSLRکانن به قسمت دوم مراجعه نمایید.

با لینک زیر به ادامه آموزش میپردازیم

قسمت دوم آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

قسمت سوم آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

قسمت چهارم آموزش تصویربرداری با دوربینهای Dslr

 

این آموزش در چهار قسمت ودر چهارده بخش میباشد که توسط گروه آموزشی وب سایت عکاس مارکت ارائه شده

ارائه از :داریوش علی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *